Η Οικονομική, Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση

Οικονομία.

  • Γεωργία: Βάση οικονομίας (Ζωή: άμεσα συνδεδεμένη με Νείλο και πλημμύρες). Ασχολίες: α. Καλλιέργεια (σιτάρι, κριθάρι, κηπευτικά, οπωροφόρα δέντρα, λινάρι,…), μάζεμα παπύρων και λωτών, άρδευση χωραφιών και συντήρηση αυλακιών. β. Εργασίες επίπονες => Ανάγκη για ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ κατοίκων και ΕΠΙΒΛΕΨΗ κράτους (φαραώ) => Βασιλικοί υπάλληλοι : ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ γεωργικές εργασίες και ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΟΥΝ ποσοστό συγκομιδής για τον φαραώ.
  • Οικοδόμηση μεγάλων έργων (ναοί, ανάκτορα, ταφικά μνημεία,…).

  • Βιοτεχνία: Ειδικευμένοι ΤΕΧΝΙΤΕΣ (μεταλλουργοί,…), κατασκευάζουν ποικίλα προϊόντα για μια εξελιγμένη κοινωνία. Εργάζονται σε ιδιωτικά εργαστήρια (λίγοι) ή σε ανακτορικά (περισσότεροι και καλύτεροι) => Βιοτεχνική παραγωγή ελεγχόμενη από φαραώ.
  • Εμπόριο: Εξαγωγή: πλεονάσματος παραγόμενων αγαθών (πάπυροι,…). Εισαγωγή: υλών που λείπουν από το κράτος (ξυλεία,…). Και το εμπόριο ελέγχεται από φαραώ
  • Παροχή υπηρεσιών: Η διοίκηση έχει ανάγκη από ΜΟΡΦΩΜΕΝΟΥΣ πολίτες με ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ (ιερείς, γραφείς,…) => Συμβάλλουν στην καλύτερη οργάνωση και λειτουργία του κράτους.

Κοινωνία.

Στο αυστηρά ιεραρχημένο αιγυπτιακό κράτος, διακρίνεται ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ιδιαίτερα την περίοδο του Νέου Βασιλείου. Η κοινωνία ήταν διαρθρωμένη πυραμιδικά:

  • ΦΑΡΑΩ: Ενσάρκωση θεού και κράτους. Απροσπέλαστος. Θέλησή του= ΝΟΜΟΣ. Σ’ αυτόν εναποθέτει ο λαός τις ελπίδες του.

  • Ιερείς και Γραφείς.
  • Επαγγελματίες Στρατιωτικοί: Κληρονομούν το επάγγελμα. Τους παραχωρείται γη για καλλιέργεια.Και, Ελεύθεροι πολίτες (γεωργοί, τεχνίτες,…): Εργάζονται σκληρά για το μεγαλείο του φαραώ.
  • Δούλοι: Αποκτώνται με πόλεμο ή αγοράζονται από εμπόρους. Είναι είτε ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ (1-2 ανά σπίτι) είτε ΚΡΑΤΙΚΟΙ (ανήκουν στον φαραώ).

Πολιτική Οργάνωση.

Καθοριστικός ο ρόλος της θρησκείας => η κρατική οργάνωση έχει χαρακτήρα ΘΕΟΚΡΑΤΙΚΟ, πράγμα που βασίζεται στην ιδέα θεοποίησης του φαραώ, που επικράτησε από την 3η χιλιετία π. Χ.. Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμη και σε περιπτώσεις που ο φαραώ παρουσιάζεται ως άνθρωπος ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ ούτε ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ η θεϊκή του υπόσταση. (Οι θεοί, και στους αιγυπτιακούς μύθους πολλές φορές παρουσιάζονται με ανθρώπινες ιδιότητες).