Τα ψηφιακά παιχνίδια έχουν όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά των παιχνιδιών (κανόνες, στόχο κλπ.) και παίζονται σε σύγχρονες ψηφιακές πλατφόρμες όπως υπολογιστές, διαδίκτυο, φορητές συσκευές, κονσόλες παιχνιδιών. Αξιοποιούν όλες τις καινοτόμες τεχνολογίες της εποχής, εργαλεία Web.2.0, εικονικούς κόσμους κλπ. (Δημητριάδης, 2015· ΕΚΟΜΕ, 2021).
Τα ψηφιακά παιχνίδια διαθέτουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά που ενισχύουν τη μάθηση (ΕΚΟΜΕ, 2021).
- Κινητοποιούν το ενδιαφέρον του χρήστη μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες.
- Του προσφέρουν τη δυνατότητα να πειραματιστεί και να αναλάβει ρίσκα.
- Προσφέρουν άμεση ανατροφοδότηση.
- Ενισχύουν το αίσθημα της επιβράβευσης μέσα από την επίτευξη στόχων.
Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά ψηφιακά παιχνίδια, τα οποία χωρίζονται στις εξής κατηγορίες (ΕΚΟΜΕ, 2021).
- Δράσης (πχ. Super Mario)
- Περιπέτειας (πχ. Syberia)
- Παιχνίδια ρόλων (πχ. Final Fantasy)
- Προσομοίωσης (πχ. Real Lives)
- Στρατηγικής (πχ. Civilization)
- Αθλήματα (πχ. ποδόσφαιρο)
- Puzzle (πχ. Tetris)
- Board Games (πχ. σκάκι)
- Ψηφιακά Αφηγηματικά παιχνίδια (σαν ψηφιακά βιβλία όπου ο παίκτης καθορίζει τη συνέχεια της ιστορίας)
- Σοβαρά παιχνίδια
Τα σοβαρά παιχνίδια (serious games ή παιχνίδια σοβαρού σκοπού) έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια και αποτελούν μια εναλλακτική εκπαιδευτική προσέγγιση. Πρόκειται για παιχνίδια τύπου προσομοίωσης που έχουν σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων των παικτών. Χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς όπως στην υγεία, τον πολιτισμό, τη βιομηχανία και εφαρμόζονται στην εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση.
Τα σοβαρά παιχνίδια έχουν διπλό στόχο: τη μάθηση και την ψυχαγωγία. Γι' αυτό κατά τον σχεδιασμό τους πρέπει να καθοριστούν και οι μαθησιακοί στόχοι.
Για να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στη μάθηση και την ψυχαγωγία θα πρέπει το μαθησιακό περιεχόμενο να ενσωματώνεται στην ιστορία του παιχνιδιού και όχι να παρουσιάζεται σε παιγνιώδες περιβάλλον (Δημητριάδης, 2015· ΕΚΟΜΕ, 2021).
Τα σοβαρά παιχνίδια δεν είναι απαραίτητο να είναι ψηφιακά. Υπάρχουν και επιτραπέζια σοβαρά παιχνίδια που αξιοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Παρακολουθήστε το παρακάτω διαδραστικό βίντεο και ολοκληρώστε τις δραστηριότητες:
Δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο πληροφορίες και παραδείγματα για τα σοβαρά παιχνίδια. Από Gamelearn Team.
Serious games examples that explain all you need to know
Δραστηριότητα Αξιολόγησης
Επιλέξτε Σωστό ή Λάθος.
Βιβλιογραφία
Δημητριάδης, Σ. (2015). Παιχνιδοκεντρική Μάθηση. Στο Σ. Δημητριάδης (Επιμ.), Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό (σσ. 189-206). Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3405
ΕΚΟΜΕ, (2021). Εκπαιδευτικός Οδηγός για τον Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Αφηγηματικού Ψηφιακού Παιχνιδιού Το μάθημα ... παιχνίδι! Επιμ. Σ. Κυμιωνής & Δ. Λαμπαδά. https://www.ekome.media/el/download_files/to-mathima-paichnidi-ekpaideftikos-odigos/
euronews (στα ελληνικά). (2014, October 3). Τα «serious games» στην υπηρεσία της εκπαίδευσης - learning world [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=IOx8lDKDD7c
Game Learn (nd). Eight examples that explain all you need to know about serious games and game-based learning. https://www.game-learn.com/en/resources/blog/all-you-need-to-know-serious-games-game-based-learning-examples/