Παιχνιδοκεντρική μάθηση (GBL) στην εκπαίδευση
Καλώς ήρθατε στην πρώτη ενότητα της επιμόρφωσης για την παιχνιδοκεντρική μάθηση - Game based learning (GBL). Ελπίζουμε το περιεχόμενο στο ιστολόγιο να καλύψει τις επιμορφωτικές σας ανάγκες.
Στο σημείο αυτό και πριν ξεκινήσει η μελέτη σας, σας προσκαλούμε να απαντήσετε σύντομα στο παρακάτω ερωτηματολόγιο.
Η παρούσα ενότητα είναι αφιερωμένη στην παιχνιδοκεντρική μάθηση - Game based learning (GBL). Ο όρος παιχνιδοκεντρική μάθηση GBL αναφέρεται σε μία προσέγγιση που αποσκοπεί στη δημιουργία εκπαιδευτικών περιβαλλόντων και ενθαρρύνει τη συμμετοχή του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης παίζοντας (Δημητριάδης, 2015).
Η GBL δημιουργεί κίνητρα για να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των εκπαιδευομένων στη μάθηση και στην προσπάθεια αυτή αξιοποιεί αναλογικά, υβριδικά, επιτραπέζια και ψηφιακά παιχνίδια (ΕΚΟΜΕ, 2021). Σε ένα πλαίσιο εκπαιδευτικού σχεδιασμού και σαφών παιδαγωγικών στόχων αποτελεί αφορμή για να εμπλουτίσουν οι εκπαιδευόμενοι τις γνώσεις τους, να εμπλακούν σε διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων, εξετάζοντας διαφορετικές οπτικές και επιλέγοντας διαφορετικές στρατηγικές (ΕΚΟΜΕ, 2021).
Η παιχνιδοκεντρική μάθηση είναι κατάλληλη για να αποδώσει αποτελεσματικά περιπτώσεις κατά τις οποίες το θέμα και το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι δύσκολα προσεγγίσιμα, σε περιπτώσεις δύσκολων θεμάτων αξιολόγησης, που απαιτούν πολύπλοκη κατανόηση και ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων (Azawi et al., 2016).
Αξιοποιούμενη στην εκπαιδευτική διαδικασία διαπιστώνεται ότι αυξάνει το βαθμό συγκέντρωσης των εκπαιδευομένων, βελτιώνει την απομνημονευτική ικανότητα, προάγει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα, αυξάνει τα κίνητρα εμπλοκής και αναπτύσσει δεξιότητες στρατηγικής, κριτικής και δημιουργικής σκέψης (Azawi et al., 2016).
Το διαδραστικό βίντεο που ακολουθεί αναφέρεται στην παιχνιδοκεντρική μάθηση, τα βασικά χαρακτηριστικά της, τα οφέλη που προκύπτουν από την αξιοποίησή της και τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της.
Στο σημείο αυτό συνιστούμε τη μελέτη της κάτωθι πηγής που προσφέρει επιπλέον πληροφορίες και εκτιμήσεις για το θέμα της GBL.
Game-Based Learning: What Is It? GBL vs Gamification: Types and Benefits
Όμως η εφαρμογή της GBL δεν είναι και τόσο απλή. Τα παιχνίδια από μόνα τους δεν αρκούν για να βελτιώσουν οι εκπαιδευτικοί τα επιτεύγματα. Η GBL διέπεται από αρχές και μηχανισμούς, στοιχεία αλληλοεξαρτώμενα και οι εκπαιδευτικοί που την εφαρμόζουν οφείλουν να την ενσωματώνουν σε παιδαγωγικό πλαίσιο με σαφείς στόχους και σχεδιασμό, ακολουθώντας στοιχειώδεις κατευθυντήριες γραμμές (Perrotta et al., 2013) .
Σας προτείνουμε λοιπόν στο σημείο αυτό να μελετήσετε τη σύνοψή των Perrotta et al., (2013) στο σύνδεσμο που ακολουθεί με τίτλο Game-Based Learning: latest evidence and future directions στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος NFER με σκοπό την αποσαφήνιση του πλαισίου εφαρμογής της GBL.
- Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H. & Houghton, E. (2013). Game-Based Learning: latest evidence and future directions. Monash University.https://research.monash.edu/en/publications/game-based-learning-latest-evidence-and-future-directions
Στο σημείο αυτό σας προσκαλούμε να αναρτήσετε στα σχόλια την απάντησή σας στα εξής δύο ερωτήματα:
- Πώς εμπλουτίστηκε η προηγούμενη γνώση σας για τη GBL;
- Αναφέρατε ένα παράδειγμα παιχνιδοκεντρικής μάθησης που έχετε αξιοποιήσει στην εκπαιδευτική σας πρακτική για οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο και θεωρείτε ότι λειτούργησε αποτελεσματικά.
Για τις ανάγκες δημιουργίας του βίντεο και τη συγγραφή του άρθρου αξιοποιήθηκαν οι παρακάτω πηγές.
Βιβλιογραφία
Al-Azawi, R., Al-Faliti, F., & Al-Blushi, M. (2016). Educational gamification vs. game based learning: Comparative study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 131–136. https://doi.org/10.18178/ijimt.2016.7.4.659
Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A., & Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 105227. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105227
Δημητριάδης, Σ. (2015). Παιχνιδοκεντρική Μάθηση. Στο Σ. Δημητριάδης (Επιμ.), Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό (σσ. 189-206). Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. http://hdl.handle.net/11419/3405
ΕΚΟΜΕ, (2021). Εκπαιδευτικός Οδηγός για τον Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Αφηγηματικού Ψηφιακού Παιχνιδιού Το μάθημα Παιχνίδι! Επιμέλεια: Σ. Κυμιωνής – Δ. Λαμπαδά. ΕΚΟΜΕ. https://www.ekome.media/wp-content/uploads/2021/03/EKOME_%CE%A4%CE%9F-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%9C%CE%91-%CE%A0%CE%91%CE%99%CE%A7%CE%9D%CE%99%CE%94%CE%99_%CE%95%CE%9A%CE%A0%CE%91%CE%99%CE%94%CE%95%CE%A5%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A3-%CE%9F%CE%94%CE%97%CE%93%CE%9F%CE%A3_23_05_2022.pdf
Falciani, I. (2023b, June 30). Game-Based Learning: What Is It? GBL vs Gamification: Types and Benefits. Europass Teacher Academy. https://www.teacheracademy.eu/blog/game-based-learning/#different-types-of-gbl
Kucher, T. (2021). Principles and Best Practices of Designing Digital Game-Based Learning Environments. International Journal of Technology in Education and Science, 5(2), 213–223. https://doi.org/10.46328/ijtes.190
Παπαδημητρίου, Σ. (2022). Μέσα και Τεχνολογίες αιχμής: Εικονικοί κόσμοι, Παιχνιδοποίηση (Virtual Worlds, Gamigication). Στο Σ. Παπαδημητρίου, Β. Ιωακειμίδου & Α. Καρατράντου (Επιμ.), Θεματική Ενότητα ΕΤΑ 62:Ψηφιακά Μέσα στην Εκπαίδευση και την Επικοινωνία. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H. & Houghton, E. (2013). Game-Based Learning: latest evidence and future directions. Monash University.https://research.monash.edu/en/publications/game-based-learning-latest-evidence-and-future-directions