Μελέτες περίπτωσης

 

  • Το πρώτο παράδειγμα μελέτης περίπτωσης στο οποίο χρησιμοποιήθηκαν οι εικονικοί κόσμοι για εκπαιδευτικό σκοπό ήταν στο πλαίσιο του μαθήματος της ΕΤΑ 60 του μεταπτυχιακού προγράμματος Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τους φοιτητές να δημιουργήσουν το δικό τους διαδικτυακό εκπαιδευτικό μάθημα (αποτελούμενο από 2 θεματικές ενότητες) στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης Moodle. Οι φοιτητές δηλαδή αφού περιηγήθηκαν και "εξερεύνησαν" την πλατφόρμα, ανέπτυξαν το εκπαιδευτικό τους υλικό με διάφορα εργαλεία όπως ενημερωτικά βίντεο στο youtube, quiz και δραστηριότητες που οι ίδιοι δημιούργησαν εξ ολοκλήρου. Στην ουσία έκαναν μια προσομοίωση της πλατφόρμας courses του ΕΑΠ όπου ήταν αναρτημένη η ύλη τους και οι εργασίες που έπρεπε να κάνουν.
  • Το δεύτερο παράδειγμα μελέτης περίπτωσης έγινε στο πλαίσιο του μαθήματος της ΕΤΑ 62 του ίδιου μεταπτυχιακού προγράμματος. Οι φοιτητές κλήθηκαν να δημιουργήσουν μια ιστοριογράφηση ακολουθώντας το μοντέλο Educational - W και έπειτα να απεικονίσουν την αφήγησή τους αυτή στην πλατφόρμα Pixton. Πιο αναλυτικά, δημιούργησαν μέσω διαδραστικών εργαλείων ένα σκίτσο της ιστορίας τους με ομιλία και διαλόγους μεταξύ των πρωταγωνιστών. Έτσι, αποτύπωσαν σε εικόνα την αφήγησή τους και είδαν πως είναι να δημιουργούν στην πράξη ένα δικό τους εικονικό κόσμο.
  • Το τρίτο παράδειγμα μελέτης περίπτωσης αφορά την εφαρμογή της εικονικής πραγματικότητας για τη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με την εξερεύνηση του διαστήματος, σε μαθητές ενός Γυμνασίου της Αθήνας. Ο στόχος ήταν να μελετηθεί το εικονικό περιβάλλον από τεχνική και λειτουργική άποψη, καθώς και να εξεταστεί ο βαθμός επίτευξης των μαθησιακών στόχων. Ο εικονικός κόσμος αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας την ανοικτή πλατφόρμα λογισμικού ανάπτυξης τρισδιάστατων εικονικών περιβαλλόντων πολλών χρηστών Opensimulator. Δημιουργήθηκαν τρεις ομάδες. Η μία ομάδα χρησιμοποίησε την εφαρμογή, η άλλη διδάχθηκε το ίδιο γνωστικό αντικείμενο συμβατικά, ενώ η τρίτη ομάδα αποτέλεσε την ομάδα ελέγχου. Το συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι η εφαρμογή λειτούργησε αρκετά ικανοποιητικά και η ομάδα που τη χρησιμοποίησε πέτυχε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα συγκριτικά με την ομάδα που διδάχθηκε συμβατικά.
  • Το τέταρτο παράδειγμα μελέτης περίπτωσης είναι μια προσομοίωση εικονικής πραγματικότητας του φυσικού κύκλου του νερού στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας σε ένα δημοτικό σχολείο της Αθήνας. Οι μαθητές παρακολούθησαν μέσω του εικονικού κόσμου την ορολογία και την πορεία του κύκλου του νερού, δηλαδή του σχηματισμού καθίζησης, και συγκεκριμένα της εξάτμισης, του βρασμού και της συμπύκνωσης. Η δραστηριότητα αυτή πραγματοποιήθηκε μέσω του προγράμματος NEWTON 3D Cycle Water in Nature. Οι μαθητές στο τέλος αλληλεπίδρασαν με την εφαρμογή αυτή και την επεξεργάστηκαν. Παρακολούθησαν τον κύκλο του νερού με έναν παραστατικό και διαδραστικό τρόπο.

 

 

6. Οδηγός περαιτέρω μελέτης:

  1. Ανατρέξτε σε αυτή την ιστοσελίδα που αναφέρεται σε κάποιες συστάσεις της ομάδας Ευρωπαίων πολιτών για τους εικονικούς κόσμους. Οι συστάσεις αυτές έχουν να κάνουν με αρχές και αξίες όπως: η ελευθερία επιλογής, η υγεία, η εκπαίδευση, η βιωσιμότητα κ.α., ώστε να επιτευχθεί η ανάπτυξη επιθυμητών και δίκαιων εικονικών κόσμων. Link: https://citizens.ec.europa.eu/virtual-worlds-panel_el
  2. Η δεύτερη πηγή που θα μπορούσατε να "ρίξετε μια ματιά" είναι μια σελίδα που αναφέρεται στην κατασκευή των εικονικών κόσμων. Link: https://vr.jahoo.gr/kataskeyi-eikonikon-kosmon-kai-e-commercevr-2023-24/
  3. Μια άλλη εξίσου χρήσιμη πηγή, η οποία είναι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρεται στον τρόπο που οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να εφαρμοστούν ώστε να είναι κατάλληλοι για την εξυπηρέτηση των ανθρώπων. Link: https://digital-strategy.ec.europa.eu/el/policies/virtual-worlds
  4. Μια άλλη εναλλακτική είναι να δείτε αυτή την πηγή που παρουσιάζει την εικονική πραγματικότητα στην Εκπαίδευση. Link: https://entre.gr/eikoniki-pragmatikotita-kai-ekpaidefsi-mia-nea-diastasi-sti-mathisi/
  5. Τέλος η πηγή αυτή που σας παρατίθεται σχετίζεται με μια έρευνα που έγινε στην Βρετανία και αφορά τον χρόνο που "σπαταλά" από την ζωή του ο μέσος Βρετανός στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας. Link: https://www.news247.gr/kosmos/ennia-xronia-se-eikoniko-kosmo/