Βασικές έννοιες
- Παιχνίδι (Game)
- Παιχνιδοποίηση (Gamification)
- Μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι (Game-based learning)
Περιγραφή
Τα παιχνίδια (games) μπορούν να ενισχύσουν τους στόχους, την αλληλεπίδραση, την ανατροφοδότηση, την επίλυση προβλημάτων, τον ανταγωνισμό, και την αφήγηση μέσα από διασκεδαστικά περιβάλλοντα μάθησης, στοιχεία που μπορούν να αυξήσουν τη δέσμευση των φοιτητών/τριών και να τους παρέχουν κίνητρα για μάθηση. Αυτός ο οδηγός εξετάζει τις διαφορές μεταξύ της παιχνιδιοποίησης και της μάθησης με βάση το παιχνίδι, τις παιδαγωγικές αξίες που μπορούν να φέρουν αυτές οι δύο στρατηγικές στη διδασκαλία, και τα στοιχεία παιχνιδιού που είναι κατάλληλα για δια ζώσης και διαδικτυακά μαθήματα.
Η παιχνιδοποίηση (gamification) αναφέρεται στην ενσωμάτωση στοιχείων παιχνιδιού, όπως συστήματα πόντων, βαθμολογικοί πίνακες, διακριτικά σήματα (badges) ή άλλα στοιχεία που σχετίζονται με παιχνίδια, σε συμβατικές μαθησιακές δραστηριότητες, προκειμένου να αυξηθεί η δέσμευση και τα κίνητρα των φοιτητών/τριών. Για παράδειγμα, σε ένα διαδικτυακό φόρουμ συζήτησης ενός μαθήματος μπορούν να προστεθούν στοιχεία παιχνιδοποίησης μέσω ενός συστήματος απονομής διακριτικών σημάτων ανάλογα με το πλήθος των αναρτήσεων. Ιδανικά σε ένα μαθησιακό περιβάλλον με στοιχεία παιχνιδοποίησης, οι φοιτητές/τριες μπορούν να δουν τα σήματα που έχουν κερδίσει οι συμφοιτητές/τριες τους για να δημιουργήσουν μια αίσθηση συναδελφικότητας ή ανταγωνισμού.
Η μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι (game-based learning), αντίθετα, αναφέρεται στον σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων έτσι ώστε τα χαρακτηριστικά και οι αρχές του παιχνιδιού να ενυπάρχουν στις ίδιες τις μαθησιακές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, σε ένα μάθημα Οικονομικών Επιστημών, οι φοιτητές/τριες μπορεί να διαγωνιστούν σε έναν εικονικό διαγωνισμό διαπραγμάτευσης μετοχών, ενώ σε ένα μάθημα Πολιτικής Επιστήμης, οι φοιτητές/τριες μπορούν να παίξουν ρόλους καθώς εμπλέκονται σε εικονικές διαπραγματεύσεις για την επίλυση μιας εργατικής διαμάχης.
Εν ολίγοις, η παιχνιδοποίηση εφαρμόζει στοιχεία παιχνιδιού ή ένα πλαίσιο παιχνιδιού σε υπάρχουσες μαθησιακές δραστηριότητες. Η μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι αναφέρεται σε μαθησιακές δραστηριότητες που σχεδιάζονται εξ αρχής με τη μορφή παιχνιδιού.
Η παιχνιδοποίηση και η μάθηση που βασίζεται στο παιχνίδι προάγουν τη δέσμευση και τα διαρκή κίνητρα για μάθηση, αλλά δεν οδηγούν απαραίτητα σε βελτιωμένα μαθησιακά αποτελέσματα.
Μια μελέτη που διεξήχθη από τον Kapp (2014) ανέφερε ότι η μάθηση που βασίζεται σε παιχνίδια χρησιμοποιεί ένα πραγματικό παιχνίδι για την παροχή δεξιοτήτων και γνώσεων. Έχει μια ανεξάρτητη μονάδα με μια συγκεκριμένη κατάσταση έναρξης, παιχνιδιού και λήξης. Υπάρχει μια “κατάσταση νίκης” για τον μαθητή που εμπλέκεται στο παιχνίδι. Και τα παιχνίδια προσφέρουν διαφορετικά είδη εκπαιδευτικού περιεχομένου σε διάφορα περιβάλλοντα.
Αντίθετα, η Gamification χρησιμοποιεί μόνο ένα μικρό αριθμό στοιχείων παιχνιδιού. Ο μαθητής δεν αλληλεπιδρά με ολόκληρο το παιχνίδι από την αρχή έως το τέλος, και εμπλέκεται σε μια συνεδρία που χρησιμοποιεί στοιχεία παιχνιδιού, όπως η βράβευση για την ολοκλήρωση μιας εργασίας/προβλήματος, η αντιμετώπιση εμποδίων/προκλήσεων και η απόκτηση πόντων.
Η μάθηση με βάση το παιχνίδι χρησιμοποιείται μερικές φορές ως διδακτικό φαινόμενο μιας περιόδου για την παροχή επίσημης μάθησης εντός της τάξης καθώς και στο διαδίκτυο. Διαφορετικά, η Gamification δεν λαμβάνει πάντα χώρα στην τάξη. Μπορεί να παραδίδεται σε έναν υπολογιστή του μαθητή ή σε φορητές συσκευές (Kapp, 2014).
Στο πλαίσιο της κοινωνικοπολιτισμικής τάσης της Gamification, υπάρχουν τουλάχιστον τρεις κατευθύνσεις που αφορούν τα βιντεοπαιχνίδια και το HCI: η επέκταση των παιχνιδιών (pervasive games), η χρήση των παιχνιδιών σε πλαίσια εκτός παιχνιδιών και η παιγνιώδης αλληλεπίδραση. Η χρήση των παιχνιδιών σε πλαίσια εκτός παιχνιδιών διακρίνεται σε ολοκληρωμένα
παιχνίδια (σοβαρά παιχνίδια) και σε στοιχεία παιχνιδιών, τα οποία μπορούν να διαφοροποιηθούν περαιτέρω σε τεχνολογία παιχνιδιών, πρακτικές παιχνιδιών και σχεδιασμό παιχνιδιών. Το τελευταίο αναφέρεται στην ” Gamification ” (Kapp, 2014)
Views: 2