Εικονικοί κόσμοι
Οι εικονικοί κόσμοι (Virtual Worlds - VWs) είναι ψηφιακά περιβάλλοντα που προσομοιώνουν ή δημιουργούν μια εικονική πραγματικότητα. Eίναι συνήθως τρισδιάστατοι (3D), αλλά μπορούν επίσης να είναι δισδιάστατοι (2D). Δημιουργούνται από υπολογιστές και είναι προσβάσιμοι μέσω του διαδικτύου. Οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να είναι πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους. Μερικοί εικονικοί κόσμοι είναι ρεαλιστικοί και προσομοιώνουν τον πραγματικό κόσμο, ενώ άλλοι είναι φανταστικοί και δημιουργούν ολόκληρα νέα σύμπαντα.
Bασικές δυνατότητες των εικονικών κόσμων
- Επιμονή: Οι εικονικοί κόσμοι διατηρούν την κατάστασή τους ακόμα και όταν οι χρήστες δεν είναι συνδεδεμένοι, επιτρέποντας αλλαγές να λαμβάνουν χώρα και να επηρεάζουν μελλοντικές επισκέψεις.
- Πολυχρηστικότητα: Πολλοί χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα στον ίδιο εικονικό κόσμο, δημιουργώντας μια αίσθηση κοινότητας και αλληλεπίδρασης.
- Ενσωμάτωση Avatar: Οι χρήστες εκπροσωπούνται από avatar, τα οποία είναι ψηφιακές αναπαραστάσεις του εαυτού τους στον εικονικό κόσμο που μπορούν να προσαρμοστούν και να ελέγχονται.
- Ευρεία δικτύωση: Οι εικονικοί κόσμοι λειτουργούν συνήθως σε δίκτυα ευρείας περιοχής (WAN), επιτρέποντας πρόσβαση από οπουδήποτε στον κόσμο.
- Εξερεύνηση του κόσμου: Οι χρήστες μπορούν να εξερευνήσουν τον εικονικό κόσμο με τα πόδια, με όχημα ή με τηλεμεταφορά.
- Συμμετοχή σε δραστηριότητες: Οι χρήστες μπορούν να συμμετάσχουν σε διάφορες δραστηριότητες, όπως παιχνίδια, εκπαίδευση ή εργασία.
Μειονεκτήματα των εικονικών κόσμων:
- Εθισμός: Οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να είναι εθιστικοί και να οδηγήσουν σε προβλήματα στην πραγματική ζωή, όπως παραμέληση της εργασίας, του σχολείου ή των σχέσεων.
- Κοινωνική απομόνωση: Οι εικονικοί κόσμοι μπορεί να οδηγήσουν σε κοινωνική απομόνωση, καθώς οι χρήστες μπορεί να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στην αλληλεπίδραση με άλλους online παρά στην πραγματική ζωή.
- Κίνδυνοι για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα: Οι εικονικοί κόσμοι μπορεί να αποτελέσουν κίνδυνο για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα, καθώς οι χρήστες μπορεί να εκτεθούν σε κακόβουλο περιεχόμενο ή να υποστούν διαδικτυακή παρενόχληση.
- Κόστος: Η πρόσβαση σε ορισμένους εικονικούς κόσμους μπορεί να είναι δαπανηρή, ιδιαίτερα εάν απαιτείται ειδικός εξοπλισμός ή λογισμικό.
- Τεχνικά προβλήματα: Οι εικονικοί κόσμοι μπορεί να αντιμετωπίσουν τεχνικά προβλήματα, όπως καθυστερήσεις, σφάλματα ή διακοπές λειτουργίας, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την εμπειρία του χρήστη.
Εφαρμογές εικονικών κόσμων:
- Εκπαίδευση: Οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ρεαλιστικών και διαδραστικών μαθησιακών περιβαλλόντων. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν νέες έννοιες με έναν πιο συναρπαστικό και ελκυστικό τρόπο. Επίσης, παρέχουν ασφαλείς χώρους για την εξάσκηση δεξιοτήτων, ρόλων και συμπεριφορών καθώς και τη δυνατότητα προσομοιώσεων. Η δυνατότητα προσομοίωσης πραγματικών καταστάσεων στους εικονικούς κόσμους τους καθιστά ιδανικούς για εκπαίδευση σε επικίνδυνες ή περίπλοκες καταστάσεις.
- Υγεία: Οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παροχή θεραπείας σε άτομα με άγχος, κατάθλιψη και άλλες ψυχικές ασθένειες. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας.
- Επιχειρήσεις: Οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διεξαγωγή συναντήσεων, την εκπαίδευση εργαζομένων, την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, την εξυπηρέτηση πελατών και πολλά άλλα.
- Κοινωνική αλληλεπίδραση: Οι εικονικοί κόσμοι παρέχουν χώρους για κοινωνικές συναντήσεις, εικονικές εκδηλώσεις, ψυχαγωγία και δημιουργία κοινοτήτων.
- Διασκέδαση: Τα παιχνίδια, οι συναυλίες και άλλες μορφές ψυχαγωγίας μπορούν να βιωθούν σε εικονικούς κόσμους.
Η εικονική πραγματικότητα και η εφαρμογή της στον κλάδο της ψυχιατρικής:
Δημοφιλή παραδείγματα εικονικών
- Second Life: Ένας δημοφιλής εικονικός κόσμος, όπου οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν τους δικούς τους avatars, να χτίσουν σπίτια, να ξεκινήσουν επιχειρήσεις και να εξερευνήσουν έναν τεράστιο κόσμο.
- Fortnite: Ένα παιχνίδι battle royale που λαμβάνει χώρα σε έναν εικονικό κόσμο, όπου οι παίκτες μάχονται μέχρι να μείνει ένας.
- World of Warcraft: Ένα massively multiplayer online role-playing game (MMORPG), όπου οι παίκτες εξερευνούν έναν τεράστιο κόσμο γεμάτο με τέρατα, αποστολές και άλλους παίκτες.
- Minecraft: Ένα παιχνίδι sandbox, όπου οι παίκτες μπορούν να χτίσουν οτιδήποτε μπορούν να φανταστούν χρησιμοποιώντας τούβλα.
- VRChat: Ένας εικονικός κόσμος, όπου οι χρήστες μπορούν να συναντηθούν, να μιλήσουν και να παίξουν παιχνίδια με άλλους χρήστες από όλο τον κόσμο.
Δραστηριότητα εμπέδωσης:
Το παραπάνω infographic συμπληρώθηκε με στοιχεία που προέρχονται από τις εξής ιστοσελίδες:
- https://leftronic.com/blog/virtual-reality-statistics
- https://dataprot.net/statistics/virtual-reality-statistics/
- https://www.g2.com/articles/virtual-reality-statistics#virtual-reality-usage-statistics
Οδηγός περαιτέρω μελέτης:
- Λακασάς, Α.(2022, Δεκέμβριος 09). Η εικονική πραγματικότητα στο σχολείο του μέλλοντος. Η καθημερινή. Ανακτήθηκε στις 03 Ιουνίου 2024 από https://www.kathimerini.gr/society/562177237/i-eikoniki-pragmatikotita-sto-scholeio-toy-mellontos/
- Documentonews. (2022, Φεβρουάριος 26). Metaverse: Τι επιπτώσεις θα έχει το να βρίσκεσαι επί ώρες στην εικονική πραγματικότητα; Ανακτήθηκε στις 03 Ιουνίου 2024 από https://www.documentonews.gr/article/metaverse-ti-epiptoseis-tha-exei-to-na-vriskesai-epi-ores-stin-eikoniki-pragmatikotita/
- Shaping Europe’s digital future. (χ.η.). Εικονικοί Κόσμοι κατάλληλοι για τους ανθρώπους. Ανακτήθηκε στις 03 Ιουνίου 2024 από https://digital-strategy.ec.europa.eu/el/policies/virtual-worlds