ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
Είναι πολύ σημαντικό, μετά από την ανάλυση της έννοιας των εικονικών κόσμων και την σημασία τους στην εξΑΕ, να παρουσιάσουμε κάποια παραδείγματα ΕΚ που μπορούν να αξιοποιηθούν σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα εξΑΕ.
Second life
Το Second life είναι ο πιο δημοφιλής ΕΚ με 70 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Δημιουργήθηκε από την εταιρεία Linden Labs to 2003 και κατόρθωσε να διαδοθεί ταχύτατα. Πρόκειται για έναν κοινωνικό κόσμο που κατατάσσεται στους Active Worlds και δίνει νέες δυνατότητες στους χρήστες που επιτρέπουν την χρήση του σε πλήθος τομέων. Επιτρέπει το χτίσιμο σε περιοχές ελεύθερα με πλήθος εργαλείων, την επικοινωνία πολλαπλών χρηστών με τη χρήση φωνής, την δημιουργία οργανωμένων ομάδων προωθώντας την συνεργασία, και το σημαντικότερο όλων, τον ορισμό του τρόπου συμπεριφοράς των αντικειμένων μέσω της γλώσσας σεναρίων LSL που διαθέτει. Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει την εκμετάλλευση του κόσμου και των ορίων του από πλήθος τομέων, όπως η εκπαίδευση, τα παιχνίδια ρόλων, η έκθεση δημιουργιών κ.τ.λ. Φυσικά υπάρχουν και περιορισμοί στη χρήση του, όπως η ανάγκη καταβολής μηνιαίας συνδρομής για την ενοικίαση χώρου και την κατασκευή περιεχομένων, περιορίζοντας των αριθμό των χρηστών που αξιοποιούν την δημιουργική πλευρά του. Επιπλέον, οι σχεδιαστές εφαρμογών του ΕΚ δεν μπορούν να παραμετροποιήσουν τους servers, κάνοντας επεκτάσεις ή διασυνδέσεις με νέες πηγές δεδομένων, καθώς ανήκουν στην Linden Labs
OpenSimulator
Βασισμένο στο παραπάνω μοντέλο και με διάθεση υπέρβασης όποιων περιορισμών του SL, δημιουργήθηκε το 2007 το OpenSimulator. Πρόκειται για μία πλατφόρμα ανοιχτού λογισμικού με υψηλή λειτουργικότητα και αξιοποιώντας τα ίδια προγράμματα-πελάτες με το SL για τη σύνδεση των χρηστών στον κόσμο. Εντούτοις, η ομοιότητα των δύο ΕΚ τελειώνει όταν στο Opsensim ο κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα να τρέξει το δικό του κόσμου με τη δική του βάση χρηστών και έχει την δυνατότητα ελεύθερης παραγωγής περιεχομένου. Επιπλέον, πολλαπλοί OpenSimulator servers λειτουργούν ενιαία σε ένα grid, δίνοντας την αίσθηση ενιαίου κόσμου στους χρήστες και την ελεύθερη "μετακίνηση¨ μεταξύ των κόσμων. Το OpenSimulator είναι κλιμακούμενο (infinitely scalable), κάνοντας δυνατή την λειτουργική τη συνεχή προσθήκη νέων κόσμων. Στον τομέα της εξΑΕ, η αξιοποίηση των ΕΚ μπορεί να συμβεί μόνο αν η γλώσσα προγραμματισμού είναι συμβατή με το ΣΔΜ για την επιτυχή εκτέλεση όλων των δυνατοτήτων και των δραστηριοτήτων. Έτσι, το OpenSim έχει χαρακτηριστεί ο καταλληλότερος ΕΚ.
Minecraft
Δημοφιλής κόσμος είναι και αυτός του Minecraft, ο οποίος αναπτύχθηκε το 2011 και θεωρείται ως ένα εκ των πιο "πολυαγορασμένων" παιχνιδιών για υπολογιστή. Σε αυτόν τον ΕΚ δεν υπάρχουν στόχοι και επικρατεί η ελευθερία δράσης των χρηστών σε έναν κόσμο φτιαγμένο από τουβλάκια φτιαγμένα από διαφορετικά φυσικά υλικά που επηρεάζουν και τον τρόπο αλληλεπίδρασης με αυτά. Μπορούν να τοποθετηθούν οπουδήποτε και να δημιουργήσουν πλήθος αντικειμένων και εργαλείων, ενώ ταυτόχρονα αλληλεπιδρούν με ζώα, χωρικούς και τέρατα. Πρόκειται για ένα κόσμο άπειρων διαστάσεων που εμφανίζεται προς οποιαδήποτε κατεύθυνση κινείται ο χρήστης και που μπορεί ο χρήστης να εξερευνήσει είτε μόνος, είτε με την συμμετοχή άλλων χρηστών. Τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί και η αξιοποίηση του παιχνιδιού για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
World of Warcraft
Ένας εικονικός κόσμος που δεν κατατάσσεται στους κόσμου γενικού σκοπού και έχει χαρακτήρα παιχνιδιού ρόλων είναι το World of Warcraft. Πρόκειται για έναν διαδεδομένο, ανοιχτό και εξελισσόμενο κόσμο φαντασίας με πάνω από 1 εκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως, που δίνει τη δυνατότητα διαμόρφωσης του avatar. Τα avatar-χαρακτήρες αλληλεπιδρούν, μάχονται και συνεργάζονται και βελτιώνουν τις δεξιότητες τους με την πάροδο του χρόνου και την κατάκτηση αποστολών. Οι εικονικές κοινότητες και τα κοινωνικά φαινόμενα που αναπτύσσονται μέσα στο παιχνίδι, έχουν κινήσει την περιέργεια ερευνητών και εκπαιδευτικών και τους ωθούν σε προσπάθειες ενσωμάτωσης του WoW στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ακολουθεί ένα σύντομο και περιεκτικό infographic αναφορικά με κάποια σημαντικά αριθμητικά ή μη δεδομένα για τα παραδείγματα εικονικών κόσμων που αναπτύξαμε.