Εικονικοί κόσμοι

Οι Εικονικοί Κόσμοι (ΕΚ) είναι υπολογιστικά δημιουργημένα περιβάλλοντα, όπου πολλοί χρήστες μπορούν να δρουν, να επικοινωνούν και να συνεργάζονται μέσω των ψηφιακών αναπαραστάσεών τους (avatars) σε έναν κοινό χώρο. Η δημοτικότητα τους έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, όπως φαίνεται και από την επιτυχία του Second Life. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί εύκολα: οι χρήστες έχουν την ελευθερία να εκφράζονται, να πειραματίζονται, να διαμορφώνουν τις αναπαραστάσεις τους και να αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις σε ένα συνθετικό περιβάλλον, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελκυστικό.

Πατήστε εδώ για ένα ενδιαφέρον Infographic με σημαντικά στατιστικά για τους εικονικούς κόσμους.

Τα περιβάλλοντα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ισχυρά εκπαιδευτικά εργαλεία. Το Second Life, για παράδειγμα, με πάνω από 20 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, υποστηρίζει τη "μη κατευθυνόμενη μάθηση" και τη δημιουργία "κοινοτήτων μάθησης" σύμφωνα με σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες. Οι Εικονικοί Κόσμοι έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως η αίσθηση παρουσίας και συνύπαρξης των χρηστών, η τρισδιάστατη προσομοίωση σε πραγματικό χρόνο, πολλαπλές μορφές επικοινωνίας και συνεργασίας, και η δυνατότητα δημιουργίας και αλληλεπίδρασης με περιεχόμενο.

Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αξιοποιηθούν για να υποστηρίξουν την εποικοδομητική μάθηση, επιτρέποντας στους εκπαιδευόμενους να αναπτύξουν τη δική τους κατανόηση και να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Ήδη σήμερα, πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα εντάσσουν τους ΕΚ στην εκπαιδευτική διαδικασία με ποικίλους τρόπους, ανάλογα με τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων και τους μαθησιακούς στόχους τους.

Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για το διαδραστικό παιχνίδι που ετοιμάσαμε για να εξοικειωθείτε με τις έννοιες των Εικονικών κόσμων.

Διαδραστικό Παιχνίδι

 

Οδηγός Περαιτέρω Μελέτης

1.Στην παρακάτω μελέτη επιχειρείται να αναδειχθεί η προβληματική της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο διαμορφούμενο περιβάλλον των εικονικών κόσμων.

Καρδαμάκη, Α. (2022). Εικονικοί Κόσμοι, Metaverse και Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Καρδαμάκη | Επιθεώρηση Δικαίου Πληροφορικής. https://ejournals.lib.auth.gr/infolawj/article/view/8907/8388

2.Η επόμενη πηγή μελέτης είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη μιας πολυμεσικής εφαρμογής, με εκπαιδευτικό περιεχομένο ψηφιακής αφήγησης στα Ελληνικά, για μία από τις πιο γνωστές μηχανές δημιουργίας παιχνιδιών της εταιρείας “Unity Technologies” τη “Unity” και την δημιουργία κινούμενων σχεδίων και εικονικών κόσμων σε αυτή.

Κουτσιάνου, Δ. (2019). Κινούμενα σχέδια και εικονικοί κόσμοι: Σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικού περιεχομένου ψηφιακής αφήγησης (Μεταπτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας).   https://ikee.lib.auth.gr/record/304237/files/GRI-2019-24171.pdf