Μαθησιακοί στόχοι
Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης της παρούσας ενότητας, θα πρέπει να είστε σε θέση να:
Αναγνωρίζετε οφέλη από την αξιοποίηση των εικονικών κόσμων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Προσδιορίζετε τρόπους αξιοποίησης των εικονικών κόσμων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Το εκπαιδευτικό υλικό της ενότητας που χρειάζεται να μελετήσετε, με βάση το οποίο δημιουργήθηκε και το υλικό της σελίδας θα το βρείτε εδώ .
Για τις ανάγκες της παρούσας εβδομάδας μελέτης χρειάζεται να μελετήσετε το 3o κεφάλαιο του παραπάνω υλικού.
Εισαγωγή
Οι εικονικοί κόσμοι προσφέρουν νέες δυνατότητες στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με την Calongne (2008) να θεωρεί πως μπορούν να λειτουργήσουν ευχάριστα και τονωτικά , ενώ προσφέρουν την εμπειρία της φυσικής τάξης σε εξ αποστάσεως μορφές εκπαίδευσης. Έτσι, οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν διαλέξεις, να συζητήσουν, να κάνουν εργασίες, να εξεταστούν και να συμμετέχουν σε εργαστήρια μέσω μιας εικονικής τάξης σε ένα μείγμα σύγχρονων και ασύγχρονων δραστηριοτήτων. Η ίδια διαφοροποιεί μια εικονική τάξη από ένα παραδοσιακό σύστημα διαχείρισης μαθημάτων όπως το Moodle, στα εξής:
♦ τρισδιάστατο γραφικό περιβάλλον
♦ χρησιμοποίηση ενσαρκώσεων
♦ αίσθηση παρουσίας
Τα παραπάνω στοιχεία, μπορούν να προσφέρουν πλεονεκτήματα στην εκπαιδευτική πράξη, με εφαρμογές που θα επεξεργαστείτε στην πορεία της ενότητας πιο αναλυτικά. Σε κάθε περίπτωση, συζητάμε για εικονικά περιβάλλοντα μάθησης και τους τρόπους αξιοποίησής τους ειδικότερα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Ας δουμε ένα σύντομο διαδραστικό βίντεο με σκοπό την εξοικείωση σε εφαρμογές εικονικών κόσμων στην εξΑΕ:
Δραστηριότητα αυτοαξιολόγησης 2
Μελετήστε το κείμενο των Kasapakis και Dzardanova (2023) που θα βρείτε στον οδηγό περαιτέρω μελέτης παρακάτω και δημιουργήστε έναν εννοιολογικό χάρτη με πλεονεκτήματα που εντοπίστηκαν στο άρθρο από τη χρήση τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας στην εξΑΕ. Στην επόμενη τηλεδιάσκεψη θα γίνει σύντομη παρουσίαση των απαντήσεων και θα συζητήσουμε κοινά σημεία και συμπληρώσεις.
Για την ολοκλήρωση της δραστηριότητας μπορείτε να αξιοποιήσετε το δωρεάν λογισμικό miro (https://miro.com/mind-map/ ).
Οδηγός περαιτέρω μελέτης
- Μελέτες που εξετάζουν την αποδοτικότητα της εικονικής πραγματικότητας ως συμπληρωματική τεχνολογία στα πλαίσια της εξΑΕ.
Αγελαδά, Α., Παπαδοπούλου, Ε., Κασαπάκης, Β., Κώστας, Α., & Σουλακέλλης, Ν. (2023). Η Χρήση της Εικονικής Πραγματικότητας για την Ενίσχυση της Εκπαιδευτικής Εμπειρίας στα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs). Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 12(5), 140-152. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/5660
Kasapakis, V., & Dzardanova, E. (2022). Virtual reality learning environments: using high-fidelity avatars to enhance distance learning experience. Interactive Learning Environments, 1-14. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2146140
- Μια ενδιαφέρουσα μελέτη, που προσεγγίζει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση τεχνολογικών εικονικής πραγματικότητας στην εκπαιδευτική πράξη.
Khukalenko, I. S., Kaplan-Rakowski, R., An, Y., & Iushina, V. D. (2022). Teachers’ perceptions of using virtual reality technology in classrooms: A large-scale survey. Education and Information Technologies, 27(8), 11591-11613. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11061-0
- Παρακάτω μπορείτε να μελετήσετε μια πιο θεωρητική προσέγγιση, όπου συσχετίζονται οι εικονικοί κόσμοι και η χρήση τους με αντίστοιχες θεωρίες μάθησης.
Marougkas, A., Troussas, C., Krouska, A., & Sgouropoulou, C. (2023). Virtual reality in education: a review of learning theories, approaches and methodologies for the last decade. Electronics, 12(13), 2832. https://doi.org/10.3390/electronics12132832
Βιβλιογραφικές αναφορές:
Βοσινάκης, Σ. (2015). Εικονικοί κόσμοι. Στο Σ. Βοσινάκης, Εικονικοί Κόσμοι. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. https://hdl.handle.net/11419/3188
Calongne, C. M. (2008). Educational frontiers: Learning in a virtual world. Educause review, 43(5), 36-38. https://www.learntechlib.org/p/102250/