Διαδραστικά Παιχνίδια

Όπως αναφέραμε, η χρήση του παιχνιδιού στην μαθησιακή διαδικασία μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη. Δημιουργείται ένα παιδοκεντρικό σύστημα προσέγγισης της γνώσης , που ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του μαθητή ενώ παράλληλα παράγεται βαθιά και ουσιαστική γνώση.

Τα παιχνίδια που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί μπορούν να έχουν φυσική ή ψηφιακή μορφή και πρέπει να είναι σχεδιασμένα ώστε να ενθαρρύνουν , να προκαλούν , να προσφέρουν κίνητρο στο μαθητή ενώ εξυπηρετούν τους διδακτικούς στόχους του μαθήματος. Με μια σύντομη αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορεί κανείς να βρει  πολλές ιδέες και επιλογές εκπαιδευτικών παιχνιδιών, ανάλογα με την ηλιακή και γνωστική βαθμίδα των μαθητών που απευθύνεται.

Πολλές ιστοσελίδες με συγκεκριμένο τύπο και περιεχόμενο προσφέρουν υλικό που μπορούμε να αξιοποιήσουμε στις θεματικές που επεξεργαζόμαστε, προκειμένου να γίνει το διδακτικό μας περιεχόμενο πιο ελκυστικό, διαδραστικό, βιωματικό και άμεσο. Ενδεικτικά, για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, κάποιες προτάσεις είναι:

  • Το παράξενο ταξίδι του Φουντούλη [προσφέρει εύρος διαφορετικών ειδών δραστηριοτήτων, όπως πολλαπλής επιλογής, σωστού ή λάθους, επιλογής από λίστα, αντιστοιχίσεων, τοποθέτησης σε λίστες, συμπλήρωσης κενών, σταυρόλεξα κ.ά]
  • mathgame[εξάσκηση σε απλές πράξεις αριθμητικής με διαβαθμισμένο επίπεδο δυσκολίας]
  • Γλώσσα Α’ και Β’ Δημοτικού[ασκήσης γλωσσικής ανάπτυξης] κ.ά
  • Scratch[δεξιότητες προγραμματισμού]

Ωστόσο, υπάρχουν και ιστοσελίδες που δεν παρέχουν έτοιμο υλικό αλλά προσφέρουν δωρεάν, προσχέδια templates πάνω στα οποία μπορείτε να δημιουργήσετε το δικό σας διδακτικό περιεχόμενο. Αναφορικά, τέτοιες ιστοσελίδες είναι:

  • Ε-me
  • Learningapps
  • ΤinyTap
  • Worldwall

 

Έστω πως είστε εκπαιδευτικοί Ρομποτικής στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού και προσπαθείτε να μάθετε στους μαθητές σας, τα μηχανικά μέρη των κατασκευών που δημιουργείτε όμως οι όροι είναι δύσκολοι και δεν μπορούν να τους αποστηθίσουν  ούτε να τους συσχετίσουν ακόμη. Επιχειρήσατε να δημιουργήσετε ένα παιχνίδι μνήμης ώστε μέσα από τη συνεχή επίκληση των όρων ανάλογα με τη συχνότητα που εμφανίζονται στις κάρτες, να μπορέσουν να τους μάθουν.

Το παιχνίδι αυτό έχει συνεχή επανάληψη και προσπάθεια για τον παίκτη να βρει τις όμοιες κάρτες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, βλέπει συνεχώς τα μηχανική μέρη και ανακαλεί την ονομασία τους.