Updated on June 11, 2024
Εικονικοί Κόσμοι
Εικονικοί κόσμοι
Οι εικονικοί κόσμοι (Virtual Worlds) είναι ψηφιακά τρισδιάστατα περιβάλλοντα μεγάλου αριθμού χρηστών που προσομοιώνουν πραγματικές ή φανταστικές καταστάσεις και προσφέρουν στους χρήστες τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με το περιβάλλον και με άλλους χρήστες σε πραγματικό χρόνο. Αυτοί οι κόσμοι μπορούν να υποστηρίζουν πολυμεσικές δυνατότητες όπως ήχο, βίντεο και κίνηση.
Κύρια χαρακτηριστικά των εικονικών κόσμων:
- Αλληλεπίδραση: Οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν με αντικείμενα και άλλους χρήστες.
- Προσομοίωση: Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας ρεαλιστικών ή φανταστικών καταστάσεων για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
- Συνεργατικότητα: Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα συνεργασίας και κοινής συμμετοχής σε δραστηριότητες.
- Προσωποποίηση: Οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουνκαι διαχειριστούν ψηφιακές προσωπικότητες (avatars)..
- Τρισδιάστατο περιβάλλον: Οι χρήστες έχουν μια ποιοτική απόδοση του περιβάλλοντος, των αντικειμένων και των χρηστών.
- Διάρκεια: Το περιβάλλον υπάρχει και εξελίσσεται ανεξάρτητα από την παρουσία των χρηστών.
- Πλοήγηση: Οι χρήστες μπορούν ελεύθερα να πλοηγηθούν και να εξερευνήσουν τον κόσμο κάνοντας χρήση βαδίσματος, που προσδίδει αληθοφάνεια, αλλά και να πετάξουν ή να τηλεμεταφερθούν για ευκολία.
- Περιβάλλον: Οι εικονικοί κόσμοι ακολουθούν κανόνες φυσικής, φυσική μοντελοποίηση, κανόνες και περιορισμούς.
- Δημιουργία Περιεχομένου: Οι χρήστες έχουν την δυνατότητα να διαμορφώσουν το χώρο, δημιουργήσουν ή να ανακατασκευάσουν αντικείμενα, όπως και να καθορίσουν τη συμπεριφορά τους.
- Ανάδυση εικονικών κοινοτήτων: Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ομάδες με κοινά ενδιαφέροντα και να μοιράζονται εμπειρίες και πληροφορίες.Οι εικονικοί κόσμοι αποτελούν ένα εργαλείο πρόσφορο στο πλαίσιο δημιουργίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων βασισμένων στις αρχές του επικοδομητισμού, της προβληματισμένης μάθησης και της μάθησης μέσω δημιουργίας.
Δημοφιλείς πλατφόρμες εικονικών κόσμων:
- Second Life
Το Second Life είναι μια διαδικτυακή εικονική πλατφόρμα που κυκλοφόρησε το 2003 από την Linden Lab. Οι χρήστες, γνωστοί ως "Residents", μπορούν να δημιουργούν εικονικούς κόσμους, να αλληλεπιδρούν με άλλους χρήστες και να δημιουργούν, να αγοράζουν και να πωλούν εικονικά αγαθά και υπηρεσίες. Το Second Life είναι γνωστό για την ελευθερία που δίνει στους χρήστες να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους και να δημιουργήσουν μια δεύτερη, εικονική ζωή. - Minecraft
Το Minecraft είναι ένα δημοφιλές παιχνίδι sandbox που κυκλοφόρησε το 2011 από την Mojang Studios, το οποίο αργότερα εξαγοράστηκε από τη Microsoft. Οι παίκτες μπορούν να εξερευνήσουν έναν τρισδιάστατο κόσμο γεμάτο μπλοκ, να συλλέγουν πόρους, να κατασκευάζουν διάφορα αντικείμενα και να επιβιώνουν από τέρατα. Το παιχνίδι έχει διάφορα modes όπως το Survival, το Creative και το Adventure, και προσφέρει μεγάλη ελευθερία στους χρήστες να δημιουργήσουν τις δικές τους κατασκευές και κόσμους.Minecraft: Education Edition
Το Minecraft: Education Edition είναι μια ειδική έκδοση του Minecraft σχεδιασμένη για χρήση σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Κυκλοφόρησε το 2016 και προσφέρει μια σειρά από χαρακτηριστικά που βοηθούν στην εκπαίδευση και τη μάθηση Προσφέρει εκπαιδευτικό περιεχόμενο που καλύπτει διάφορα γνωστικά αντικείμενα, ενσωματωμένα εργαλεία για διδασκαλία προγραμματισμού, και δυνατότητες για συνεργασία και διαχείριση της τάξης σε πραγματικό χρόνο. Στόχος του είναι να ενισχύσει την εμπλοκή των μαθητών, να αναπτύξει κρίσιμες δεξιότητες και να προσφέρει μια διαδραστική και δημιουργική προσέγγιση στη μάθηση. - OpenSimulator
Το OpenSimulator είναι μια πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα για την δημιουργία εικονικών κόσμων που είναι συμβατή με το πρωτόκολλο του Second Life. Αυτό επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν και να φιλοξενούν τους δικούς τους εικονικούς κόσμους και να συνδέονται με άλλους OpenSim κόσμους μέσω του Hypergrid. Η πλατφόρμα προσφέρει μεγάλη ευελιξία και προσαρμοστικότητα στους διαχειριστές για να δημιουργήσουν προσαρμοσμένες εμπειρίες. - VRChat
Το VRChat είναι μια πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας (VR) που επιτρέπει στους χρήστες να αλληλεπιδρούν σε τρισδιάστατους χώρους χρησιμοποιώντας avatars. Κυκλοφόρησε το 2014 και είναι διαθέσιμη για διάφορες VR συσκευές καθώς και σε μη-VR μορφή για υπολογιστές. Οι χρήστες μπορούν να δημιουργούν και να μοιράζονται τους δικούς τους κόσμους και περιεχόμενο, κάνοντας χρήση εργαλείων όπως το Unity. Το VRChat είναι γνωστό για τις κοινωνικές του δυνατότητες και την ποικιλία περιεχομένου που δημιουργείται από τους χρήστες.Λογισμικό και τεχνολογίες
Η αξιοποίηση των εικονικών κόσμων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση προϋποθέτει τη χρήση διάφορων τεχνολογιών και συσκευών, που επιτρέπουν τη πρόσβαση, τη δημιουργία και τη διαχείριση τέτοιων περιβάλλοντων. Κάποια από αυτά είναι απαραίτητα, άλλα βοηθητικά.
Αρχικά, απαιτείται η χρήση προσωπικού υπολογιστή ή φορητού υπολογιστή με επεξεργαστική ισχύ και δυνατότητες γραφικών ικανές για τη διαχείρηση τρισδιάστατων εικονικών κόσμων.
Επίσης, απαιτείται η δημιουργία λογαριασμού σε πλατφόρμες ψηφιακών κόσμων, όπως το Second life, το OpenSimulator ή το Minecraft Education Edition. Το τελευταίο απαιτεί συνδρομή από κάθε χρήστη.Πλέον υπάρχουν ειδικά εκπαιδευτικά εργαλεία και λογισμικό που έχουν σχεδιαστεί για να διευκολύνουν την μάθηση μέσω ψηφιακών κόσμων. Τέτοια είναι το Unity, για την ανάπτυξη εκπαιδευτικων προσομοιώσεων και το CoSpacesEdu για τη δημιουργία ψηφιακών κόσμων.
Βοηθητικές, παρέχοντας μεγάλες δυνατότητες, μπορεί να είναι και συσκευές εισόδου, όπως γάντια δεδομένων και τρισδιάστατα ποντίκια ή τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας προσδίδοντας και την αίσθηση εμβύθυσης, όπως το Οculus Rift.