Εκφραστικά και Pητορικά Μέσα:

Αντίθεση:

Ο Όμηρος παρουσιάζει το ήθος, την κατάσταση και τις προθέσεις των ηρώων και των θεών του έπους μέσα από το σχήμα της αντίθεσης.

  • Ο Οδυσσέας ≠ οι σύντροφοί του,
  • Ο Οδυσσέας ≠ οι άλλοι ήρωες της Τροίας,
  • Ποσειδώνας ≠ όλοι οι άλλοι θεοί.

 

Εικόνες:

Χαρίζουν στον λόγο ομορφιά, εκφραστικότητα, παραστατικότητα κι ενέργεια. Ο ποιητής παρουσιάζει:

  • τις περιπέτειες του Οδυσσέα (στ. 1-5),
  • τη σφαγή των βοδιών του Ήλιου (στ. 9-11) και ·
  • τον αποκλεισμό του ήρωα στο νησί της Ωγυγίας (στ. 16-19).

 

Έμφαση :

Η λέξη που τοποθετείται πρώτη σε ένα στίχο έχει συχνά ιδιαίτερο βάρος.

  • στ. 1 «τον άντρα», στ. 10 «νήπιοι» ».

 

Κύκλος ή κυκλικό σχήμα : στ. 1 «…Μούσα…», στ. 12 «…θεά…» 

  • Ο ποιητής χρησιμοποιεί την ίδια ή παρόμοια έκφραση, για να ανοίξει και να κλείσει ένα θέμα.
  • Ο Όμηρος ανοίγει το προοίμιό του με τη λέξη «Μούσα» και το κλείνει με τη λέξη «θεά». (βλ. σχολ. βιβλίο, σελ.18)

 

Μεταφορές :

  • σττ. 2-3 (πάτησε το κάστρο),
  • στ. 5 (πάθη πολλά που τον σημάδεψαν),
  • στ. 6- 7 (σηκώνοντας το βάρος για τη δική του ζωή και… ),
  • στ. 11 (τους άρπαξε του γυρισμού τη μέρα),
  • στ.24 (σφοδρό κρεμούσε τον θυμό του). 

 

Παρομοίωση :

Οι σύντροφοι του Οδυσσέα παρομοιάζονται με νήπια (στ. 10).

 

Τυπικά Επίθετα :

Στα ομηρικά έπη εντοπίζονται συχνά τυπικές εκφράσεις και τυπικά επίθετα. Πρόκειται για φράσεις και επίθετα που επαναλαμβάνονται συχνά με τον ίδιο τρόπο ή ελαφρώς παραλλαγμένα.

  • στ.1 «πολύτροπο»,
  • στ. 3 «ιερό»,
  • στ. 10 «νήπιοι και μωροί»,
  • στ. 11 «υπέρλαμπρου»,
  • στ. 24 «θεϊκό».

Leave a Reply